ویژه میلاد امیرمومنان ع
با عرض تبریک میلاد امیر مومنان علیه السلام،خدمت تمامی شیعیان حیدر صفدر علیه السلام
گوشه ایی از فضائل امیرمومنان علیه السلام از دیدگاه مکتب سقیفه
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم
تولد حضرت در کعبه:از دیدگاه علمای اهل سنت
حاکم نیشابوری :فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة .روایات متواترى وارد شده که فاطمه بنت اسد ، امیرمؤمنان على بن ابى طالب - کرم الله وجهه - را در داخل کعبه به دنیا آورده است .المستدرک على الصحیحین ، ج 3 ، ص 593دارالحرمین
فقط باعلی باشید
پیامبراکرم(ص) به عمّار فرمود: «یا عمّار! ان رأیت علیّاً قدسلک وادیّاً و سلک النّاس وادیاً غیره فاسلک مع علیّ ودع النّاس .ای عمّار! اگر دیدی علی به راهی می رود، و همه مردم به راهی دیگر، تو با علی حرکت کن، و همه مردم را رها کن.ـــ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج 4، ص 410، و ابونعیم، حلیة الاولیاء، ج 1، ص 86
ناسزا گفتن به علی ع = ناسزا به رسول الله ص
...عن عبد اللَّهِ الجدلی قال دَخَلْتُ على أُمِّ سَلَمَةَ فقالت: سمعت رَسُولَ اللَّهِ (ص) یقول من سَبَّ عَلِیاًّ فَقَدْ سبنی.عبد الله جدلى مى گوید: بر ام سلمه وارد شدم، به من فرمود:از رسول خدا شنیدم که فرمود: هر کس على را ناسزا بگوید به درستى که مرا ناسزا گفته است.مسند أحمد بن حنبل، ج 6، ص323، ح26791، مؤسسة قرطبة و المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص130، ح 4615 و...
آزرده کردن علی ع = آزرده کردن رسول الله ص
...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نِیَارٍ الأَسْلَمِیِّ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شَاسٍ الأَسْلَمِیِّ، قَالَ: قال رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ آذَى عَلِیًّا فَقَدْ آذَانِی».عبد الله بن نیار اسلمى از عمرو بن شاس اسلمى نقل کرده است که رسول الله ص فرمود: کسى که على را آزرده خاطر و ناراحت سازد، مرا آزرده است.مسند أحمد بن حنبل ج 3 ص 483، ح16002،مؤسسة قرطبة و أسد الغابة فی معرفة الصحابة،ج 4 ص 255، دار إحیاء التراث العربی و...
خلیفه دوم،آرزوی فضائل امیرمومنان ع را داشت.
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قال عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: " لَقَدْ أُعْطِیَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ خِصَالا، لأَنْ یَکُونَ فِیَّ خَصْلَةٌ مِنْهَا أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُعْطَى حُمْرَ النَّعَمِ ".قَالُوا: وَمَا هُنَّ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: " تَزَوَّجَ فَاطِمَةَ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَسُکْنَاهُ الْمَسْجِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) یَحِلُّ لَهُ فِیهِ مَا یَحِلُّ لِرَسُولِ اللَّهِ (ص) وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ ".ابوهریره از عمر بن خطاب نقل کرده است که گفت: على بن أبى طالب(ع) ویژگىهاى دارد که اگر من یکى از آنها را داشتم براى من بهتر از آن بود که شتران سرخ مو داشته باشم. سؤال کردند: آن ویژگىها کدامند؟ عمر گفت: ازدواج با دختر رسول خدا (ص)؛ سکونت با رسول خدا در مسجد و حلال بودن هر آن چه که براى رسول خدا (ص) حلال بود؛ دادن پرچم به دست على (ع) در روز خیبر.هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه.المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 135، ح4632،دار الکتب العلمیة و فضائل الصحابة،ج 2 ص 659، مؤسسة الرسالة و شرح مشکل الآثار، ج 9 ص 182ـ 183،مؤسسة الرسالة و...
نگاه کردن به چهره علی ع عبادت است
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: رَأَیْتُ أَبَا بَکْرٍ الصِّدِّیقَ یُکْثِرُ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقُلْتُ: یَا أَبَةِ إِنَّکَ لَتُکْثِرُ النَّظَرَ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ لِی: یَا بُنَیَّةُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ: " النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَةٌ "از عائشه نقل شده است که گفت: دیدم که ابوبکر زیاد به چهره على بن أبى طالب (علیه السلام) نگاه مىکند، پس گفتم: اى پدر ! شما زیاد به چهره على بنأبى طالب نگاه مىکنى ! پس به من گفت: اى دخترم ! از رسول خدا (ص) شندیم که مىگفت: نگاه کردن به چهره على عبادت است.الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص517،مؤسسة الرسالة و المعجم الکبیر، ج10، ص76، ح10006، مکتبة الزهرا و المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص152، ح4682،دار الکتب العلمیةو تاریخ الخلفاء سیوطی، ج1، ص172مطبعة السعادة و...
علی ع،جانشین رسول الله ص بعد از ایشان
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): ...أَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی».ابن عباس از رسول خدا (ص) نقل مىکند که فرمودند: ای علی، تو بعد از من ، جانشین من در میان همه مؤمنان هستی السنة، ج 2، ص603 ، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی اسناده حسن و خصائص امیرمؤمنان علی بن أبی طالب نسائی ج 1، ص50 ،مکتبة المعلا
على ع،برترین مردم بعد رسول الله ص
عَنْ رُکَیْنٍ، عَنْ وَهْبِ بْنِ جَمْرَةَ (حمزة) قَالَ: صَحِبْتُ عَلِیًّا مِنَ الْمَدِینَةِ إِلَى مَکَّةَ، فَرَأَیْتُ مِنْهُ بَعْضَ مَا أَکْرَهُ، فَقُلْتُ: لَئِنْ رَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) لأَشْکُوَنَّکَ إِلَیْهِ، فَلَمَّا قَدِمْتُ لَقِیتَ رَسُولَ اللَّهِ (ص) فَقُلْتُ: رَأَیْتُ مِنْ عَلِیٍّ کَذَا وَکَذَا، فَقَالَ:«لا تَقُلْ هَذَا، فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِکُمْ بَعْدِی».رکین از «وهب بن حمزه» نقل کرده که گفت: از مدینه تا مکه با على همراه بودم. در این مسیر، کارهائى انجام داد که براى من خوشایند نبود، براى همین گفتم: وقتى پیش رسول خدا صلى الله علیه وآله برگشتم، از تو پیش آن حضرت شکایت خواهم کرد. وقتى به مدینه رسیدم، رسول خدا صلى الله علیه وآله ملاقات کردم و گفتم: از على چنین و چنان دیدم؛ پس رسول خدا :این سخن را نگو؛ چرا که او بعد از من، بر همه مردم اولویت دارد. معرفة الصحابة، ج5، ص2723، ح 6501، طبق برنامه الجامع الکبیر.و جامع الاحادیث سیوطی، ج8، ص250، طبق برنامه الجامع الکبیر.و کنز العمال ج11، ص281، ح32961 دار الکتب العلمیة و ...
اطاعت از علی ع = اطاعت از رسول الله ص
عَنْ أَبِی ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ:«مَنْ أَطَاعَنِی فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ، وَمَنْ عَصَانِی فَقَدْ عَصَى اللَّهَ، وَمَنْ أَطَاعَکَ فَقَدْ أَطَاعَنِی، وَمَنْ عَصَاکَ فَقَدْ عَصَانِی».أبوذر غفارى از رسول خدا (ص) نقل شده است که به على بن أبى طالب علیه السلام فرمود: هرکس از من اطاعت کند، به راستى که از خداوند اطاعت کرده است، و هر کس از (فرمان) من سرپیچى کند، به راستى که از (فرمان) خداوند سرپیچى کرده است، هر کس از تو اطاعت کند به راستى که از من اطاعت کرده ، هر کس از (فرمان) تو سرپیچى کند، از (فرمان) من سرپیچى کرده است.هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ.لمستدرک علی الصحیحین، ج3، ص139، ح4641، دار الکتب العلمیةو ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربى ، ج1، ص66 ، ناشر : دار الکتب المصریة و ...
جداشدن از علی ع = جداشدن از رسول الله ص
عَنْ أَبِی ذَرٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «یَا عَلِیُّ، إِنَّهُ مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَکَ فَقَدْ فَارَقَنِی».ابوذر از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل کرده که آن حضرت فرمود: اى علی! به درستى که هر کس از من جدا شود، از خداوند جدا شده است، و هر کس از تو جدا شود، از من جدا شده است.فضائل الصحابة، ج2، ص570 مؤسسة الرسالة و مسند البزار ج9، ص455، ح4066، مکتبة العلوم والحکم و المعجم الکبیر، ج12، ص423، مکتبة الزهراء و المعجم الأوسط، ج6، ص162 دار الحرمین و...
حق با علی ع هست،هرجا که باشد.
فَقَالَ سَعْدٌ: فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ لِعَلِیٍّ: " أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ حَیْثُ مَا دَارَ .سعد گفت:؛ پس من از رسول خدا شنیدم که به على مىگفت: «تو با حق هستى و حق با تو است؛ هر کجا که باشی.تاریخ مدینة دمشق ج20، ص361 دار الفکر
علی با قرآن است و قرآن هم باعلی ست و هرگز از هم جدا نمی شوند
قالت ام سلمه سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: " عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ ".ام سلمه، میگفت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود:على همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با على علیه السّلام است. هیچگاه على علیه السّلام از قرآن و قرآن از على علیه السّلام، جدا نمىشوند تا این که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.حاکم نیشابورى بعد از نقل این روایت مىگوید:هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ مستدرک حاکم ج3 ص124 مکتبه اهل بیت و إجمال الإصابة فی أقوال الصحابة، ج1، ص55، جمعیة إحیاء التراث الإسلامی و ...
حق = علی ع
خْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ کَامِلٍ الْقَاضِی، ثنا أَبُو قِلابَةَ، ثنا أَبُو عَتَّابٍ سَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ، ثنا الْمُخْتَارُ بْنُ نَافِعٍ التَّمِیمِیُّ، ثنا أَبُو حَیَّانَ التَّیْمِیُّ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: " رَحِمَ اللَّهُ عَلِیًّا اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَیْثُ دَارَ ".از على علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: خداوند على را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار على بچرخان، هر طرف که او برود.هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُالمستدرک على الصحیحین ج3، ص 134 (جالب است که رسول الله ص نفرموده است:علی ع با حق باشد.بلکه فرموده:خدایا هر طرف علی برود،حق را هم آنجا قرار بده)
فخر الدین رازى، تفسیر پرداز شهیر اهل سنت، تصریح مىکند که به صورت متواتر نقل شده است هرکس در دینش به على بن أبى طالب اقتدا کند، هدایت خواهد شد و سپس براى اثبات گفتارش به روایت «الهم ادر الحق مع على حیث دار» استناد مىکند
الحجة الخامسة:فقد ثبت بالتواتر ومن اقتدى فی دینه بعلى بن أبی طالب فقد اهتدى والدلیل علیه قوله علیه السلام: اللهم أدر الحق مع علی حیث دار.دلیل پنجم: به درستى که با روایات متواتر ثابت شده است که هرکس در دینش به على بن أبى طالب علیه السلام اقتدا کند، به راستى که هدایت شده است. دلیل بر این مطلب این سخن رسول خدا صلى الله علیه وآله است که فرمود: خدایا حق را بر مدار على بگردان، هر جا که او باشد.التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، ج1، ص168دار الکتب العلمیة - بیروت
علی و شیعیان او،رستگاران در قیامت
وأخرج ابن عساکر عن جابر بن عبد الله قال کنا عند النبی صلى الله علیه وسلم فأقبل علی فقال النبی صلى الله علیه وسلم : والذی نفسی بیده إن هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة ونزلت ) إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ( فکان أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم إذا أقبل علی قالوا : جاء خیر البریة ابن عساکر از جابربن عبد الله روایت کرده است که گفت : ما نزد پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بودیم که على از راه رسید ، پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : سوگند به آن که جانم به دست او است ، این و شیعیان اویند که در روز قیامت رستگارند . و این آیه نازل شد : ان الذین آمنوا . . . و یاران رسول خدا هر گاه على از راه مى رسید مى گفتند : بهترین آفریدگان آمد،الدر المنثور ، ج 8، ص 589، دار الفکر
. وقد: حدثنا ابن حمید، قال: ثنا عیسى بن فرقد، عن أبی الجارود، عن محمد بن علیّ( أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ ) فقال النبی صلى الله علیه وسلم: "أنْتَ یا عَلی وَشِیعَتُکَ".ابن حمید از عیسى بن فرقد از ابوالجارود از محمدبن على ( امام باقر علیه السلام ) مرا حدیث کرد که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : اى على ، خیرالبریه تو و شیعیان تو هستند.جامع البیان عن تأویل آی القرآن ، ج 30 ص264 دار الفکر
علی ع از تمام پیامبران جز محمدص افضل است.
فخر رازی،عالم بزرگ اهل سنت می گوید:ویؤید الاستدلال بهذه الآیة ، الحدیث المقبول عند الموافق والمخالف ، وهو قوله علیه السلام : ( من أراد أن یرى آدم فی علمه ، ونوحاً فی طاعته ، وإبراهیم فی خلته ، وموسى فی هیبته ، وعیسى فی صفوته ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب رضی الله عنه ) فالحدیث دل على أنه اجتمع فیه ما کان متفرقاً فیهم ، وذلک یدل على أن علیاً رضی الله عنه أفضل من جمیع الأنبیاء سوى محمد صلى الله علیه وسلم...در تأیید این استدلال به آیه شریفه حدیثى است که مورد قبول موافق و مخالف است و آن سخن رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم است که فرمود : ( هر که مى خواهد به علم آدم ، طاعت نوح ، محبوبیت ابراهیم ، هیبت موسى و برگزیدگى عیسى بنگرد باید به على بن ابى طالب بنگرد ) . زیرا این حدیث دلالت دارد که همه این صفاتى که در این پیامبران به طور پراکنده موجود است یک جا در على علیه السلام گرد آمده است ، و همین دلیل است که على علیه السلام از همه پیامبران جز پیامبر ما صلى الله علیه و آله و سلم افضل است .التفسیر الکبیر فخر رازی، ج 8 ص 72. دار الکتب العلمیة
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم
==================== خوردن موش حرام نیست!+تصویر ازدواج با جن از دیدگاه وهابیت خلوت زنان با میمون حرام است + تصویر دانلود کتاب اسرار آل محمد- سُلیم بن قیس هلالی-pdf ابن حجر عسقلانی:زمین از حجت خدا خالی نیست+تصویر
ابن عمر ابوهریره را دروغگو می داند+تصویر ابوبکر و عمر معصوم بودند+تصویر
شیخ وهابی ابن عثیمین:بعضی از صحابه،سرقت،دزدی،زنای محصنه و شرب خمر کرده اند+تصویر حذیفه،ابوموسی اشعری را منافق می دانست+تصویر تکفیر اهل سنت توسط وهابیون +تصویر
|